• „Press Start si klade aktualně za cíl zprostředkovat pohled na současný videoherní průmysl prostřednictvím tří individuí narozených v roce 1974, 1978 a 1984. Mimo to připravuje tématické večery v kinosálech, sloužící laikům i profesionálům k rozšíření obzoru ve světě videoher.“

    Duchovní otec projektu

  • „Je s podivem jak se na videoherní průmysl kouká podobně skrz prsty jako v začátcích na průmysl filmový. Je film umění? A videohra? Press Start hledá témata která věcně přibližuje jak široké veřejnosti tak i profesionálům v oboru. “

    František Talíř, videoherní teoretik

  • „Zašel jsem si do kina na jeden z dílů Press Start a byl jsem velmi mile překvapen 3 hodinovým blokem přednášek, ukázek a rozhovorů o genezi smrti ve videohrách. Žasnu nad skladbou, dramaturgií a pílí organizátorů.“

    Viktor Hnátek, videoherní archeolog

  • „Aktivity Press Start sleduji od samého začátku (rok 2011). S každým jejich dílem a přispěvkem na sociálních sítích se cítím být větším a větším profesionálem.“

    Ctibor Jáhlo, profesionální hráč


Press Start to begin IDDQD [Vol.2]

12.1.2012 / 21.00 BioOko

V druhém díle cyklu Press Start jsme se podívali do hlubin nejpopulárnějšího herního žánru – FPS (first person shooter), tedy akčních her prezentovaných především z pohledu vlastních očí. Jan Modrák pohovořil o historii tohoto žánru, která je už přes čtvrt století dlouhá, a kromě legendárních her v ní našel i zapomenuté perly. Zajistili jsme též prezentaci očekávané české válečné hry a rozhovor s jejím vývojářem, a konečně na závěr jste se pěkně z křesla podívali, jak FPS hry ovlivňovaly filmový průmysl v uplynulých dekádách.




Jan Modrák – Bez doomání ani ránu

/

"Příběh ve hře je jako příběh v pornofilmu. Očekává se, že tam bude, ale není důležitý." Tento citát Johna Carmacka z počátku 90. let ilustruje, jak moc se first-person střílečky změnily během zhruba dvaceti let existence. Právě id Software se o tenhle žánr zasloužila asi nejvíc (vedle Doomu samozřejmě především Wolfensteinem 3D), a tak mu patřila nemalá část přednášky Jana Modráka. Kromě pozoruhodných perliček z jeho vývoje i z plodné herní komunity ale došlo i na další hry jako například Duke Nukem 3D, Half-Life nebo Team Fortress 2, stejně jako na shrnutí zásadních inovací žánru v příběhu, herním designu nebo stále populárnějším multiplayeru.

Martin Vaňo – Arma 3 - Hrdinové války

/

Na Press Start vol. 2 jsem si povídal s Pavlem Dobrovským o Armě 3. Je to realistický vojenský simulátor, který sice vypadá jako střílečka, ale ve skutečnosti jde úplně jinou cestou. Nabízí komplexní vojenskou zkušenost v otevřeném světě. To si uvědomují i ozbrojené složky celé řady zemí, které pro výcvik vojáků používají produkt Virtaul Battlespace, postavený na stejném engine jako Arma. Vždy se snažíme o realističnost, ať již ve směru odvozování terénu od reálných předloh, vytváření funkčních kopií existující vojenské techniky nebo realismu bojové situace, kterou simulujeme. V posledním dílu série arma koketujeme se zbraněmi a konfliktem budoucnosti.

Zdeněk Blaha – Nepřítel před kamerou

/

Digitální hry, stejně jako jiná média před nimi, si hojně vypůjčují prvky a postupy starších médií, film nevyjímaje. Právě film se ale jako spřízněné audiovizuální médium stal pro hry klíčovým, což se jen potvrzuje v poslední době se stále filmovějšími herními tituly. Ne nadarmo Chris Crawford přisoudil hrám „závist k filmu“, protože se mu snaží vyrovnat za každou cenu, což jen podporuje honba za fotorealismem v posledních letech a příklon k filmovým postupům.Celou Zdeňkovu přednášku spolu s odkazy na zmiňované filmy naleznete ve formátu PDF zde.