• „Press Start si klade aktualně za cíl zprostředkovat pohled na současný videoherní průmysl prostřednictvím tří individuí narozených v roce 1974, 1978 a 1984. Mimo to připravuje tématické večery v kinosálech, sloužící laikům i profesionálům k rozšíření obzoru ve světě videoher.“

    Duchovní otec projektu

  • „Je s podivem jak se na videoherní průmysl kouká podobně skrz prsty jako v začátcích na průmysl filmový. Je film umění? A videohra? Press Start hledá témata která věcně přibližuje jak široké veřejnosti tak i profesionálům v oboru. “

    František Talíř, videoherní teoretik

  • „Zašel jsem si do kina na jeden z dílů Press Start a byl jsem velmi mile překvapen 3 hodinovým blokem přednášek, ukázek a rozhovorů o genezi smrti ve videohrách. Žasnu nad skladbou, dramaturgií a pílí organizátorů.“

    Viktor Hnátek, videoherní archeolog

  • „Aktivity Press Start sleduji od samého začátku (rok 2011). S každým jejich dílem a přispěvkem na sociálních sítích se cítím být větším a větším profesionálem.“

    Ctibor Jáhlo, profesionální hráč


Press Start to begin adventure [Vol.1]

23.6.2010 / 20.30 BioOko

Na programu byla přednáška novináře Petra Ticháčka mapující historii jednoho z nejstarších herního žánru až do současnosti, rozhovor s Jaromírem Plachým, šéfem českého projektu Botanicula z produkce Amanita design doplněný o 20ti minutovou ucelenou ukázku ze hry a v neposlední řadě také nahlédnutí pod pokličku chystaných her z největšího veletrhu E3 2011, o kterém vyprávěli novináři serveru Games.cz.

Petr Ticháček – Adventury: Historie žánru

/

Po úvodním představení žánru, který dlouhá léta jako jediný dokázal nabídnout opravdu propracovaný příběh, jsme se přenesli až do roku 1972. Tehdy vznikla první textová dobrodružná hra, která dala adventurám jejich jméno: The Colossal Cave Adventure. Přes populární textovky společnosti Infocom (Zork, 1980) jsme posléze dopluli k prvním grafickým adventurám společnosti Sierra (Mystery House, 1980; King’s Quest, 1984) a věnovali se také revoluční Maniac Mansion (1987) společnosti LucasArts, historicky první point-and-click adventuře. V době, kdy adventury zažívaly ve světě svoji zlatou éru, jsme nahlédli do české kotliny, kde žánr teprve trpěl porodními bolestmi (Tajemství oslího ostrova, 1994). Blíže jsme se pozastavili nad novými leč neúspěšnými trendy v adventurách v druhé polovině devadesátých let (3D, interaktivní filmy), které vyústily v hlubokou krizi žánru trvající až do úvodních let nového tisíciletí. Nakonec jsme se pokochali moderními filmovými adventurami (Heavy Rain, 2010) a nastínili, kam se bude žánr ubírat do budoucna.

Jaromír Plachý – Botanicula

/

Jaromír Plachý se zapsal do povědomí jako autor animovaných filmů a grafických novel. S animovaným klipem Nunovó Tango pro skupinu DVA zvítězil na Turínském festivalu Flash v kategorii Pure Flash a posbíral i řadu domácích ocenění, například na festivalu Anifilm. Se studiem Amanita spolupracoval na oceňované hře Machinarium a v současnosti se dokončuje vlastní projekt Botanicula. Hra připomíná Machinarium s tím rozdílem, že jí Plachý sám navrhl ve vlastní osobité grafice a osobně dohlíží na celý vývoj. Ve čtvrt hodinové ukázce přímo ze hry měla Botanicula na Press Start Vol. I světovou premiéru a s Jaromír Plachý pak v moderovaném rozhovoru popsal svojí cestu k videohrám a přiblížil detaily jednotlivých vývojových kroků.

Lukáš Grygar – Filmová přehlídka nových her

/

Na závěr prvního dílu Press Start připravil zpravodajský server Games.cz filmovou přehlídku z ukázek těch nejočekávanějších videoher. Selekce byla pevně spjata s americkou výstavou E3, kde autoři her tradičně představují své produkty. K vidění byly ukázky z Mass Effect 3, Prey 2, Saints Row 3, Tomb Raider a řady dalších. Blokem prováděl diváky redaktor Games.cz Lukáš Grygar, který každou hru přiblížil a popsal, čím je ukázka zajímavá. Návštěvníci se tak na vlastní oči mohli přesvědčit, jak vypadá aktuální tvář herního průmyslu.